Ve verzi Photoshop CC 2014, uvedené v červnu tohoto roku, přibyly do galerie filtrů rozostření efekty pohybu. Jedná se o efekt rozostření pohybem podél libovolné cesty a efekt kruhového či eliptického rozostření otáčením.
V tomto článku se budu věnovat efektu rozostření podél cesty, kterým jsem dodal efekt rychlosti do fotografie, kterou jsem pořídil v rámci mistrovských závodů v radiovém orientačním běhu Pohár přátelství 2014. K tomu jsem použil efekt rozostření pohybem podél cesty. Tímto filtrem se dají poměrně zdařile napodobit dvě klasické fotografické techniky. V tomto případě jsem napodobil techniku snímání švenkováním (panning), kdy se v reálné situaci při fotografování nastaví poněkud delší čas, než který zaručí ostrý snímek a fotoaparátem se během expozice plynule sleduje pohyb fotografovaného objektu. Vznikne tak snímek s relativně ostrým objektem a rozmazaným pozadím, takže je z fotografie velmi patrný pohyb.
Druhý efekt, který lze napodobit, je snímání s delším časem s bleskem synchronizovaným na druhou lamelu. Opět se jedná o způsob vyjádření pohybu na fotografii. Fotografuje se delším časem, který zaručí správnou expozici prostředí. Takový čas je příliš dlouhý na pohybující se subjekt. Ten se na konci expozice „zmrazí v pohybu“ bleskem. Na fotografii tedy vidíme na pohybem rozmazaném pozadí ostrý subjekt (exponovaný bleskem), který ovšem za sebou zanechává pohybovou stopu, která vznikla během expozice dlouhým časem.
Jak filtr funguje
Nejprve si předvedeme účinnost filtru na testovacím obrazci (jízdní kolo).
Efekt vložíme příkazem Filtr -> Galerie rozoostření -> Rozostření cesty… (Filter -> Blur Gallery -> Path Blur…)
Okamžitě vidíme náhled efektu. Modrá šipka se třemi ovládacími úchopy řídí efekt rozmazání.
K nastavení parametrů efektu slouží panel nástroje rozostření.
V základním nastavení odpovídá efekt rozostření klasickému švenkování (panningu). V rozbalovací nabídce můžeme zvolit efekt Blesk synchronizovaný na 2. lamelu (Rear Sync Flash).
V defaultním nastavení ovšem výsledek vypadá jako při synchronizaci na první lamelu.
Náprava je jednoduchá, je potřeba změnit směr řídící šipky uchopením koncových bodů a jejich přesunutím.
Ke globálnímu ovládání síly efektu slouží jezdce Rychlost (Speed) a Zešpičatit (Taper). Po označení koncového bodu lze ovládat sílu efektu v tomto bodu jezdcem Rychlost koncového bodu (End Point Speed).
Cesta nemusí být pouze přímá, ale prostředním úchopovým bodem ji můžeme prohnout.
Zapnutím funkce Upravit tvary rozostření (Edit Blur Shapes) můžeme detailněji ovládat rozostření v koncových úchopových bodech řídící křivky.
Filtr nám navíc umožňuje přidat více řídících křivek do obrazu. Ty se pak navzájem ovlivňují a lze tak docílit i velmi komplexních pohybových efektů.
Praktická aplikace filtru
Jak jsem již zmínil v úvodu, použil jsem filtr k naznačení švenkování (panningu) na fotografii z mistrovského závodu v radiovém orientačním běhu. Na nějaký panning při závodě nebyl prostor. Závodníci probíhali kontrolou v poměrně krátkém intervalu a na zachycení každého z nich jsem měl jenom několik málo vteřin. Volil jsem tedy takový čas, abych je na fotografii zastavil (1/800 s). Nutno říci, že i přes ještě poměrně dlouhý čas (chtěl by to alespoň 1/1000 s) jsem musel fotografovat až na hranici možností mého Canonu EOS 7D. ISO u většiny fotografií vycházelo na 6 400, což je na celkové kvalitě fotografií dost znát. Ale v rozlišení pro web a pro případný tisk 15 x 10 cm je kvalita fotografií vyhovující.
Fotografie, na které je zachycena závodnice Foxklubu Praha, působí na můj vkus poněkud staticky.
Před aplikací efektu jsem převedl vrstvu s obrazem na inteligentní objekt (Smart Object). To mi umožní dodatečně upravit efekt, pokud s ním nebudu spokojen a také budu mít k dispozici masku pro lokální omezení efektu. Pokud nepracujeme s inteligentními objekty, tak vždy pracujeme na kopii vrstvy pozadí. Nikdy nezasahujeme do originálu fotografie. Navíc, kdybychom pracovali přímo ve vrstvě pozadí, přijdeme o možnost lokálně vymaskovat efekt.
Použil jsem základní rozostření (tedy simulaci švenkování/panningu) s následujícími parametry a řídící křivkou.
Následně jsem kresbou černým štětcem do masky inteligentního objektu (filtru) omezil efekt rozmazání v obličeji a přední části těla běžkyně.

Panel Vrstvy s obrazovou vrstvou převedenou na inteligentní objekt
Pingback: Přehled článků | Jan Zeman Photography