V tomto článku popíši postup úpravy fotografie, kterou jsem pořídil loni v listopadu u Máchova jezera. Fotografii jsem pořídil za soumraku, kdy podzimní slunce vykreslilo krásné barvy na kopci Borný.
Fotografie přímo z fotoaparátu nedopadla ani zdaleka tak hezky, jako byla ve skutečnosti snímaná scéna. Fotografii jsem narychlo před rokem upravoval, ale nebyla nijak zvláštní, takže jsem na ni prakticky zapomněl. Nyní jsem na ni narazil při procházení fotografického archívu a rozhodl jsem se, že přeci jen při dostatku času zkusím, zda se nedá z dat něco zajímavého vydolovat.
Přestože snímaná scéna měla natolik nízký dynamický rozsah, že se v pohodě vešla do dynamického rozsahu snímače, pořídil jsem tři expoziční varianty. To mi umožnilo převést původní 14-bit RAW soubor do 32-bitového HDR obrazu, který jsem následně upravil v Lightroomu a převedl na pracovní 16-bitový obraz. Tímto způsobem jsem získal základní soubor s dostatečným množstvím obrazových informací, aby na něj bylo možno aplikovat poměrně dramatické postprodukční úpravy bez viditelné ztráty kvality a degradace obrazu.
Původní snímek s průměrnou expozici:
Snímek podexponovaný o 2EV:
Snímek přeexponovaný o 2EV:
Sloučení tří expozičních variant do 32-bitového HDR obrazu jsem provedl funkcí Merge to HDR ve Photoshopu. Výsledný HDR soubor bez úprav vypadá po otevření v Lightroomu takto:
Při porovnání HDR obrazu s původní průměrnou expozici nevidíme prakticky rozdíl. To je právě díky tomu, že dynamický rozsah scény byl menší než dynamický rozsah snímače fotoaparátu. Ve skutečnosti ale máme k dispozici řádově více dat pro následné zpracování obrazu. Jediný vizuální rozdíl mezi fotografiemi je v rozmazání hladiny jezera, kterého jsem docílil záměrným vypnutím funkce pro automatické odstranění duchů (Ghost removal).
Základní zpracování HDR obrazu jsem provedl v Adobe Photoshop Lightroom, který umožňuje nativně upravit HDR obraz, který přitom působí přirozeně, bez často vznikajících artefaktů při běžném mapování tonality v HDR softwarech. Tomuto tématu se budu podrobně věnovat v některém z budoucích článků.
V Lightroomu jsem na obraz aplikoval následující úpravy v panelu Basic:
s následujícím výsledkem:
Takto upravený 32-bitový HDR soubor jsem vyexportoval do Photoshopu v 16-bitové barevné hloubce. Pro napodobení expozice s dlouhým časem, která krajinářské fotografii velmi sluší, obzvláště je-li v záběru hladina vody a obloha, jsem přistoupil k pohybovému rozmazání vody
a následně i oblohy.
Poté jsem snímek ozvláštnil přidáním odrazu snímané scény na hladině.
Po těchto základních úpravách, kdy jsem byl se snímkem expozičně spokojen. jsem přistoupil ke stylizaci fotografie. K tomu jsem použil plugin Color Efex 4. Nejprve jsem si pohrál s barevností fotografie. Pro získání barevného kontrastu jsem použil filtr Bi-color Filters, pomocí kterého jsem do spodní třetiny fotografie přidal studené odstíny a do horní části fotografie odstíny teplé.
Pro zvýraznění kresby v ústředním motivu fotografie jsem použil filtr Detail Extractor. Účinek filtru pouze na ústřední motiv jsem omezil maskou.
Filtrem Pro Contrast jsem zvýšil jak lokální tak i globální kontrast ve fotografii.
Kopec Borný byl příliš světlý a v partii těsně nad horizontem lesa bylo patrné přezáření. Ke ztmavení těchto partií jsem použil křivku ve filtru Levels & Curves. Účinek filtru jsem opět omezil maskou.
Pro celkové oteplení záběru a snovou atmosféru jsem aplikoval filtr Sunlight.
Filtrem Foliage, který je k tomuto účelu speciálně určen, jsem upravil barevné podání zeleně.
Mírné utlumení barev a zvýraznění kontrastu jsem provedl filtrem Bleach Bypass, který napodobuje efekt vynechání bělící lázně.
Posledním použitým filtrem v Color Efex Pro 4 byl filtr Brilliance/Warmth, který zdůrazní primární barvy v obraze.
Takto stylizovanou fotografii jsem následně ve Photoshopu ořízl do lehce panoramatického formátu a vrstvou úprav typu Curves (Křivka) s maskou jsem eliminoval lehkou záři, která ještě byla patrná nad horizontem lesa.
Jelikož v ten den, kdy jsem úpravy provedl, vydal Nik Software nový plugin pro úpravu fotografií do analogového vzhledu Analog Efex Pro (více o něm píši v tomto článku), rozhodl jsem se následující úpravy provést v tomto novém pluginu.
Pro úpravu jsem použil přednastavení Classic Camera 3, u kterého jsem pouze vypnul efekt prachu a škrábanců.
Fotografie, která byla po původní úpravě značně přesaturovaná a kontrastní, tak získala příjemné pastelové tóny. To se mi zas tak úplně nelíbilo u černé, neboť efekt zcela eliminoval černou barvu. I ta nejtmavší část fotografie je v šedém odstínu. Pro nápravu tohoto efektu jsem ve Photoshopu prolnul vrstvu z Analog Efex Pro s vrstvou upravenou v Color Efex Pro 4 režimem prolnutí Blend If.
Tím jsem do fotografie vrátil část původní černé. I tak ale zůstal obraz neroztažen do celého rozsahu histogramu a působí tak pastelovým dojmem.
Záměrně jsem takto obraz ponechal, je tak připraven k vytištění na matný papír.
Přehled použitých vrstev ve Photoshopu včetně masek je zde:
Finální obraz vypadá takto:
Pokud Vás článek zaujal, tak ho prosím neváhejte sdílet svým přátelům a známým. Moje fotografické služby si můžete objednat na adrese www.janzemanphotography.com. Pokud potřebujte upravit fotografie, tak více informací o mé nabídce retušérských prací naleznete na webu www.retuser.cz.
Pingback: Přehled článků | Jan Zeman Photography
Pingback: 500px: Moritzburg | Jan Zeman Photography
Pingback: PhotoExtract.com: Bezděz | Jan Zeman Photography