Snímání technikou high-key se používá zejména v portrétní fotografii a také u dekorativní fotografie, např. u snímků květin. Fotografování je potřeba přizpůsobit jak snímanou scénu volbou světlých tónů oblečení, pozadí atd., tak i expoziční hodnoty – na místě je kompenzace expozice do kladných hodnot. Fotografie v high-key tonalitě se nejčastěji prezentují v monochromatické podobě, ale je možno vytvořit i barevné snímky.
Ve článku si předvedeme nenáročný postup napodobení efektu high-key snímku ve Photoshopu. Postup je aplikovatelný i u jiných editorů, podmínkou je ovšem možnost práce v barevném režimu CMYK a přístup k jednotlivým barevným kanálům. To je bohužel slabina většiny neprofesionálních editorů. Napodobení efektu je možno u libovolného standardně exponovaného snímku. Já jsem pro ukázku použil jeden neupravený studiový portrét.
Při použití techniky high-key dojde u portrétu k vymazání detailní kresby v pleti, takže není nutné provádět před aplikací efektu retuš pleti.
Standardně vyretušovaný portrét si můžete prohlédnout na mém webu portretyzeman.cz.
Fotografii otevřeme ve Photoshopu a následně vytvoříme její kopii příkazem Obraz -> Duplikovat.
V dialogu potvrdíme vytvoření kopie souboru tlačítkem OK.
V kopii souboru přepneme barevný režim do CMYK pomocí nabídky Obraz -> Režim -> Barvy CMYK.
V panelu Kanály vybereme kanál „Černá“ kliknutím na náhled kanálu.
Tím docílíme zobrazení pouze černého kanálu a získáme tak základ efektu high-key fotografie.
Nyní provedeme výběr celého obrazu příkazem Výběr -> Vše (klávesová zkratka CTRL + A)
a následně tento výběr zkopírujeme do paměťové schránky příkazem Úpravy -> Kopírovat (CTRL + C).
Nyní se přepneme zpět do původního souboru v RGB barevném režimu a vložíme do něj kopii černého kanálu příkazem Úpravy -> Vložit (CTRL + V).
Z pohledu na obraz i z pohledu na histogram je patrné, že obraz postrádá sytou černou.
Já osobně dávám přednost mírně kontrastnějšímu pojetí, takže pro využití celého rozsahu histogramu jsem přistoupil k úpravě černého jezdce ve vrstvě úprav Úrovně.
Tím jsem získal výsledný černobílý portrét s napodobením snímání technikou high-key.
Zde úprava nemusí končit, výslednou vrstvu můžeme kombinovat s původním obrazem změnou režimu prolnutí nebo úpravou hodnoty Krytí.
Prostým snížením hodnoty krytí high-key vrstvy na 60% jsem dosáhl efektu barevného high-key portrétu. Ten jsem ještě umocnil lehkým zamaskováním efektu v oblasti rtů a zorniček, takže jsem do nich vrátil o něco více původní barvy.
Pokud Vás článek zaujal tak ho prosím neváhejte sdílet mezi své přátele a známé. Moje fotografické služby si můžete objednat na adrese portretyzeman.cz. Informace o nabídce mých retušérských služeb získáte na adrese retuser.cz.
Pingback: Přehled článků | Jan Zeman Photography