V tomto článku se podrobně podíváme na postup tvorby komixu z běžné fotografie a to v aplikaci Corel PaintShop Pro, kterou jsem recenzoval minulý týden. V nejbližších dnech popíši postup té samé úpravy ve Photoshoupu, kde máme díky inteligentním objektům (Smart Objects) větší kontrolu nad výsledkem a práce je o něco pohodlnější a také chystám popis úpravy v Zoner Photo Studio. V něm bohužel chybí plnohodnotná práce ve vrstvách, ale našel jsem způsob, jak toto omezení obejít. Postup je ovšem oproti PaintShopu a Photoshopu dosti krkolomý a prakticky nemáme kontrolu nad výsledkem. Pracuje se naslepo a v okamžiku, kdy vidíme výsledek úpravy, nelze se jednoduše vrátit zpět pro jeho předělání.
Nyní tedy k úpravě v Corel PaintShop Pro. V modulu Manage vybereme zdrojovou fotografii a klikneme na nadpis modulu Edit pro zahájení editace.
Obrázek se v panelu LAYERS zobrazí jako vrstva typu pozadí
Příprava černobílého podkladu
Vrstvu pozadí zkopírujeme příkazem Layers -> Duplicate nebo z příkazem Duplicate z místní nabídky, kterou vyvoláme kliknutím pravým tlačítkem nad kopírovanou vrstvou v panelu LAYERS.
Pro simulaci kresby potřebujeme zkopírovanou vrstvu odbarvit. K tomu použijeme dialogové okno Adjust -> Hue and Saturation -> Hue/Saturation/Lightness. V dialogovém okně snížíme hodnotu Saturation na -100.
Alternativní postup: Při pouhém odbarvení nemáme kontrolu nad výsledkem odbarvení. Pro získání obrysů (tedy simulaci kresby) je vhodné, aby byl mezi jednotlivými předměty a pozadím co největší tonální rozdíl. Pro širší výběr je vhodné rozdělit soubor na jednotlivé barevné kanály RGB a z nich pak vybrat ten, s největším tonálním kontrastem. Další možností je pak tyto kanály zkombinovat. Např. u portrétní fotografie je pro samostatný portrét nejvhodnější červený kanál, neboť je v něm zcela čistá pleť a vyniknou rysy tváře. Na druhou stranu ovšem bývá u červeného kanálu ztracena kresba v oblečení portrétovaného, takže je vhodné červený kanál zkombinovat např. se zeleným kanálem.
K rozdělení obrázku na jednotlivé barevné kanály použijeme příkaz Image -> Split Channel -> Split to RGB. Jednotlivé obrazy vypadají takto:
Pro samotné ovoce je nejvhodnější červený kanál, neboť jsou zde nejzřetelnější obrysy a ovoce je pěkně vyčištěno. Ovšem v červeném kanálu je zcela ztracena kresba v červeném ubrusu. Rozhodl jsem se proto pro smíchání červeného a zeleného kanálu. Označil jsem obraz v červeném kanálu příkazem Selections -> Select All (CTRL + A) a zkopíroval ho do schránky Edit -> Copy (CTRL + C). Tento jsem vložil příkazem Edit -> Paste as New Layer (CTRL + V) do původního souboru. To samé jsem učinil s obrazem ze zeleného kanálu. Po chvilce experimentování s režimy prolnutí vrstev a průhledností jsem pro obraz ze zeleného kanálu zvolil režim prolnutí Difference a hodnotu Opacity (průhlednosti vrstvy) 41.
Následně jsem vrstvu s kopií zeleného kanálu sloučil s vrstvou s kopií červeného kanálu příkazem Layers -> Merge -> Merge Down. K příkazu je také možno se dostat z místní nabídky po kliknutí pravým tlačítkem myši nad požadovanou vrstvou.
Výsledkem je následující černobílý obraz, na kterém jsou dostatečně patrné hrany a neobsahuje zbytečně moc detailů v plochách.
Další možností jak kvalitně připravit monochromatický podklad je použití filtru Adjust -> Color -> Channel Mixer, který umožňuje mixovat barevné kanály bez nutnosti na ně obraz rozkládat, jako bylo popsáno výše.
Napodobení kresby
Obraz nyní zduplikujeme příkazem Layers -> Duplicate a provedeme inverzi vytvořené kopie příkazem Image -> Negative Image. Nastavíme režim prolnutí negativu na Dodge.
Obraz by nyní měl být zcela bílý (případně může zbýt slabý náznak kresby). Nyní je potřeba negativ rozmazat. K tomu použijeme dialog Adjust -> Blur -> Gaussian Blur. Při provádění příkazu máme zapnutou funkci Preview on Image, takže můžeme v reálném náhledu sledovat účinek filtru, který řídíme nastavením hodnoty Radius.
Výsledek vypadá takto:
Pro zvýraznění kresby vložíme vrstvu úprav Threshold (neboli práh) příkazem Layers -> New Adjustment Layer -> Threshold. Alternativně můžeme pro vložení vrstvy úprav použít ikonu rozpůleného černo-bílého kruhu na spodním okraji panelu LAYERS.
Účinek filtru ovládáme změnou hodnoty Threshold a v reálném čase sledujeme jeho dopad přímo v obraze zapnutím funkce Preview on Image.
Výsledný obraz už připomíná požadovanou kresbu.
Díky tomu, že pracujeme s vrstvou úprav, můžeme se vrátit k jejímu nastavení a upravit výsledek pokud s ním nejsme spokojeni. Pro další postup je potřeba všechny tři vrstvy, které sloužily pro tvorbu kresby sloučit do jedné. V PaintShopu není možnost sloučit označené vrstvy, ale je zde možnost sloučit všechny viditelné vrstvy. Je proto potřeba vypnout v panelu LAYERS viditelnost vrstvy pozadí (původní barevná fotografie). To se provede kliknutím na ikonku oka nalevo od náhledu vrstvy. Následně aplikujeme příkaz Layers -> Merge -> Merge Visible. Tím jsme ztratili možnost se vrátit k provedeným úpravám a změnit je. Řešením by mohlo být zkopírování všech tří vrstev před provedením sloučení a ponechání těchto duplikátů v neviditelném stavu. Photoshop má pro toto zvláštní příkaz, v PaintShopu musíme toto provést ručně.
K vyčištění ploch použijeme příkaz Adjust -> Add/Remove Noise -> Salt and Pepper Filter. Osvědčilo se mi následující nastavení:
Nakonec ještě zjemníme okraje kresby příkazem Blur -> Gaussian Blur s poloměrem 1px.
Upravená kresba vypadá takto:
Úprava barevného podkladu
Vypneme viditelnost vrstvy s kresbou, zapneme viditelnost u vrstvy pozadí a zduplikujeme jí příkazem Layers -> Duplicate.
Na kopii vrstvy použijeme filtr Effects -> Artistic Effects -> Halftone s následujícím nastavením:
Prolnutí barevného podkladu s kresbou
Zapneme viditelnost vrstvy s kresbou a nastavíme režim prolnutí kresby na Soft Light.
Barevný podklad je velmi sytý, takže samotná kresba se v něm ztrácí.
Proto vrstvu s kresbou několikrát zduplikujeme. Při duplikování zůstane zachováno nastavení režimu prolnutí. S každou další kopií vrstvy můžeme sledovat potlačení barevného podkladu a zvýraznění kresby. Při čtvrté kopii je už změna téměř nepozorovatelná takže zde s kopírováním skončíme.
Nakonec změníme režim prolnutí nejvrchnější vrstvy ze Soft Light na Multiply. Tím do obrazu vložíme kontury a efekt komixové kresby je dovršen.
Na závěr uvádím další ukázky převodu fotografie na komix:
Pingback: Přehled článků | Jan Zeman Photography