V úvodní části článku (Redukce šumu sloučením expozic (1. část) – Test účinnosti) jsem provedl testování účinnosti redukce šumu digitální fotografie metodou sloučení expozic a to oproti běžnému automatickému odšumění a také vůči odšumění v Adobe Photoshop Lightroom 5.6. Metoda se ukázala jako velmi účinná při potlačení jasové složky digitálního šumu vzniklého v důsledku použití vysokých hodnot ISO při fotografování.
Metoda je zejména vhodná pro použití při fotografování statických nočních scén, kdy z nějakého důvodu potřebujeme omezit čas závěrky a musíme proto přistoupit ke zvýšení hodnoty ISO. Potřebné funkce pro použití metody sloučení expozic jsou k dispozici v Adobe Photoshop CC a dále v Adobe Photoshop Extended CS3 až CS6.
Fotografování
Přestože mluvíme o fotografování s „krátkým“ časem závěrky, jedná se v případě noční fotografie o hodnoty v řádu vteřin, takže fotografování ze stativu je zde nutností. Navíc výsledný obraz skládáme z několika stejných expozic, takže díky stativu docílíme dostatečného spasování jednotlivých záběrů. Postup fotografování je jednoduchý. Nejlépe v manuálním režimu (je potřeba aby snímky měly shodnou expozici) pořídíme několik (alespoň pět) totožných snímků ve formátu RAW. Formát RAW nám dává kvalitnější podklady pro následné zpracování. Můžeme díky němu odstranit barevnou složku šumu aniž bychom negativně ovlivnili kvalitu kresby fotografie. Metodu je samozřejmě možno použít i pro záběry fotografované s udržitelným časem z ruky nebo uložené do formátu JPEG, ale kvalita výsledku bude znatelně nižší. To ale platí obecně pro každou fotografii.
Příprava snímků – základní úprava a eliminace barevné složky šumu
Postup si předvedeme v prostředí aplikace Adobe Photoshop Lightroom. Postup v Adobe Camera Raw (součást Adobe Photoshop) je totožný.
Na pásu náhledů v Lightroomu označíme všechny dílčí expozice a v modulu Develop zapneme v pravém postranním panelu funkci Auto Sync. K přepnutí na tuto funkci z funkce Sync… slouží přepínač po levé straně tlačítka.
Při pohledu na výřez fotografie v pracovní ploše si můžete povšimnout absence barevné složky digitálního šumu. Adobe Photoshop Lightroom má totiž defaultně nastavený filtr pro potlačení barevné složky šumu na 25, takže i při nejvyšších hodnotách ISO je tato automaticky eliminována. Původní fotografie obsahují barevné složky digitálního šumu velké množství.
Fotografie jsou totožné, takže na ně můžeme použít nástroje Lightroomu pro automatické odstranění vad objektivu. V záložce Lens Corrections tedy zapneme funkce Enable Profile Corrections, Remove Chromatic Aberration a pro funkci Upright zvolíme možnost Auto.
Díky zapnuté funkci AutoSync se úprava automaticky aplikuje na všechny vybrané soubory.
Takto připravené soubory otevřeme v Adobe Photoshop příkazem Photo -> Edit In -> Open as Layers in Photoshop…
Sloučení expozic v Photoshopu
Vybrané fotografie se načtou do jednoho souboru ve Photoshopu jako dílčí vrstvy. Přestože jsme fotografovali ze stativu a fotografie by měly být slícované, tak na ně aplikujeme automatické zarovnání vrstev. V panelu LAYERS označíme všechny vrstvy a zvolíme příkaz Úpravy -> Automaticky zarovnat vrstvy… V dialogovém okně ponecháme defaultní nastavení a stiskneme tlačítko OK.
Ponecháme vrstvy označené a příkazem Vrstvy -> Inteligentní objekty -> Převést na inteligentní objekt je sloučíme do jednoho inteligentního objektu (Smart Object).
Na inteligentní objekt nakonec aplikujeme příkaz Vrstva -> Inteligentní objekty -> Režim balíčku -> Medián.
Tím docílíme odstranění jasové složky digitálního šumu. Trik spočívá v tom, že digitální šum je v obraze distribuován náhodně, v každém pořízeném snímku se nachází na jiném místě. Funkce sloučení expozic typu medián provádí přesně to, co znamená medián ve statistice. Použije nejčastěji se vyskytující hodnotu každého pixelu. Pokud se tedy v konkrétním pixelu na jednom snímku vyskytuje šum a na ostatních snímcích kresba, výsledný obraz obsahuje kresbu. Z toho také plyne skutečnost, že čím více záběrů slučujeme, tím více získáme snímků s kresbou a tím je postup účinnější.
Na závěr uvádím několik výřezů ve velikosti 1:1 pro porovnání účinnosti metody při odstranění jasové složky digitálního šumu u fotografie pořízené při externí hodnotě ISO fotoaparátu Canon EOS 7D (ISO 12 800).
This is a great post thannks
Pingback: Přehled článků | Jan Zeman Photography
Pingback: Fotografické základy – Citlivost ISO | Jan Zeman Photography
Pingback: Redukce šumu sloučením expozic (1. část) – Test účinnosti | Jan Zeman Photography