Představení Perfect Photo Suite
Balík aplikací od onOne Software, který obsahuje řadu zásuvných modulů (pluginů) do Adobe Photoshopu, funguje již od verze 6 jako standalone aplikace, která pro svůj chod nepotřebuje hostitelskou aplikaci. Původní sada pluginů pro přidání efektů (PhotoTools, Perfect Effects), maskování (Mask Pro, Perfect Mask), přidávání rámečků (PhotoFrame), úpravu tonality a barevnosti (PhotoTune), zvětšování fotografií (Genuine Fractals, Perfect Resize) a úpravu hloubky ostrosti (FocalPoint) byla ve verzi 6 sjednocena do jednotného rozhraní založeném na pluginu Perfect Layers, který umožňuje práci ve vrstvách. Ve verzi 6 se objevil nový plugin (modul) Perfect Portrait pro snadnější retušování portrétů, který z části přebral funkčnost z pluginu PhotoTools, který byl zrušen.
Ve verzi 7 představené před rokem byl doplněn plugin Perfect B&W pro pokročilé zpracování monochromatických snímků, který směle konkuruje zavedenému Silver Efex Pro od Nik Software (nyní patřící Googlu). Z balíku byl vypuštěn PhotoFrame, jehož funkce byly integrovány do nového modulu Perfect B&W a do stěžejního modulu Perfect Effects (nástupce PhotoTools). Významnou novinkou pak bylo představení technologie automatické detekce hran u maskovacího štětce, který nyní při maskování funguje stejně jako štětec lokálních úprav v Lightroomu při zapnuté funkci Auto Mask.
V tomto článku se podíváme na beta verzi Perfect Photo Suite 8, ve které se autoři rozhodli více oprostit od závislosti na hostitelských aplikacích a zavádějí nový modul ENHANCE pro základní úpravy tonality a barevnosti inspirované aplikací Adobe Photoshop Lightroom. Dalšími novinkami je zavedení modulu BROWSE (obdoba modulu Library z Lightroomu) a nový nástroj Perfect Eraser, který slouží k odstranění objektů z fotografie a pracuje s technologií Content-Aware (podle obsahu) známou z Adobe Photoshopu. Další velkou změnou je zrušení modulu FocalPoint, jehož funkce jsou nyní integrovány do modulu Perfect Effects.
V článku se zaměřuji především na nové moduly BROWSE a ENHANCE a to za účelem srovnání Perfect Photo Suite s Adobe Photoshop Lightroomem, kterému chce konkurovat. Test aplikace provádím na jednom z týdnů určených do projektu Week of Life. Hned na začátku je nutno upozornit, že zatímco zpracování fotografií v modulu Develop v Lightroomu probíhá přímo nad RAW daty, tak úpravy v modulu ENHANCE jsou prováděny na vyvolaném snímku ve formátu PSD, TIFF či JPEG. Pro dosažení co nejmenší ztráty kvality jsem úpravy prováděl v PSD formátu v 16-bitové barevné hloubce v barevném prostoru Pro Photo RGB. Úpravy prováděné v Lightroomu byly pro možnost srovnání provedeny jak v aktuální verzi procesu 2012 (Lightroom 4 a 5), tak ve starší verzi procesu 2010 (Lightroom 3).
Modul Browse
V novém modulu BROWSE je obrazovka rozdělena do dvou částí. V levé části jsou v panelu Info zobrazeny základní informace o vybraném souboru, v panelu Sources lze navolit úložiště (lokální a síťové disky a cloudová úložiště), případně do něj můžeme přidat vlastní oblíbené složky. V panelu Folders vybereme požadovanou složku s fotografiemi a v panelu Recent můžeme procházet naposledy otevřené složky a soubory.
Náhled panelu Info:
V pravé části obrazovky je okno s náhledem fotografií ve vybrané složce. Můžeme zde měnit velikost náhledů, provádět řazení fotografií buď dle jména souboru, nebo podle data pořízení snímku a máme k dispozici vyhledávací pole pro vyhledávání fotografií podle jména.
Možnosti modulu jsou opravdu ty nejzákladnější. Modul slouží pouze pro nalezení a otevření požadované fotografie. S možnostmi Adobe Photoshop Lightroomu, který je velmi výkonným katalogizačním nástrojem se vůbec nedá srovnávat.
Poklepáním na fotografii zobrazíme její náhled do celého okna. K otevření fotografie pro editaci v modulu ENHANCE ji označíme a zvolíme modul z přepínače modulů v pravé horní části okna aplikace, nebo klepneme na fotografii pravým tlačítkem myši a zvolíme příkaz Edit in Perfect Enhance z rozbalovací nabídky.
V okně, které se otevře, zvolíme, kde budeme provádět editace. Na výběr máme editaci původního souboru (Edit Original), editaci kopie souboru (Edit a Copy) a nebo přidání otevíraného souboru jako nové vrstvy do souboru otevřeného (Add as a layer). Pokud needitujeme přímo originál souboru, máme na výběr formát v jakém budeme se souborem pracovat. Pokud budeme používat vrstvy, musíme zvolit formát PSD (nativní formát Photoshopu). Dále máme na výběr formát TIFF (bezztrátová komprese, umožňuje práci v 16-bitové barevné hloubce) a JPEG (ztrátová komprese, pouze 8-bitová barevná hloubka).
Na výběr máme celou řadu barevných prostorů, můžeme volit z 8 či 16-bitové barevné hloubky a můžeme nastavit rozlišení fotografie v ppi.
Modul Enhance
Modul ENHANCE obsahuje tři panely podrobných úprav a jeden panel zastřešující, který má za úkol provádět úpravy přístupnější jednodušší formou. Tento zastřešující panel se jmenuje Quick Fixes a obsahuje tlačítka pro zesílení (resp. zeslabení) světlosti, kontrastu, saturace, teploty chromatičnosti, detailů a vinětace. Dále je z něj možno aplikovat automatickou úpravu kontrastu a barev.
Z panelu Color & Tone Adjustments lze upravovat vyvážení bílé úpravou teploty chromatičnosti a tonální úpravy. Panel je prakticky totožný s panelem Basic z aplikace Adobe Photoshop Lightroom proces 2012. Můžeme ovládat globální světlost (expozici) a kontrast. Jezdci Shadows, Highlights, Whites a Blacks můžeme vytáhnout kresbu ze stínů, ztmavit světlé části snímků a upravit úroveň černého a bílého bodu. Jezdcem Detail nastavujeme kontrast středních tónů, jedná se o obdobu funkce Clarity (zřetelnosti) z Adobe Lightroomu. V oddílu Color upravujeme teplotu chromatičnosti (vyvážení bílé) a saturaci. Pro přesné nastavení vyvážení bílé můžeme použít kapátko.
Panel Vignette je obdobou funkce Post-Crop Vignetting z panelu Effects z Adobe Photoshop Lightroomu. Navíc je zde možnost libovolně určit střed vinětace, tedy efekt, který lze aplikovat v Lightroomu 5 nástrojem Radial Filter. K dispozici je několik přednastavení Burnout, Center Spot, Edges to Black, Edges to White, Edges, Strong, Subtle, Vivid Edges. U vinětace můžeme navolit světlost (od úplně černé až po plně bílou), velikost, prolnutí, zaoblenost a styl (Normal, Subtle, Soft). Není tedy problém při extrémních hodnotách dosáhnout například tenkého černého rámečku s pravoúhlými rohy. Toto Adobe Photoshop Lightroom neumožňuje, i při minimální hodnotě Roundness zůstávají rohy rámečku v Lightroomu zaoblené.
Posledním panelem je panel Sharpening. K dispozici je opět řada přednastavení podle toho, zda opravujeme chybně zaostřenou fotografii, či připravujeme zaostření pro výstup na monitor nebo pro tisk. K dispozici máme tři metody zaostření fotografie – vysoký práh (High Pass), progresivní doostření (Progressive) a maskování neostrosti (Unsharp Mask).
Pro další úpravy, které běžně obsahuje modul Develop v Adobe Photoshop Lightroom, je potřeba přepnout fotografii do modulu Perfect Effects. Změnám v tomto modulu se budu věnovat v některém z budoucích článků.
Poměrně velkým nedostatkem celého balíku aplikací je absence nástroje pro redukci digitálního šumu.
Porovnání možností nových modulů oproti Perfect Photo Suite 7.5
Modul BROWSE přes svoji jednoduchost v porovnání s modulem Library z Adobe Photoshop Lightroom představuje značné vylepšení oproti předchozí verzi grafického balíku. V Perfect Photo Suite 7.5 nelze přímo v prostředí aplikace procházet libovolné složky. Pro otevírání souborů se používá standardní průzkumník Windows, takže v základu nejsou k dispozici náhledy fotografií v RAW.
Funkce obsažené v modulu ENHANCE jsou přístupné v rámci modulu EFFECTS. Jedná se o filtry Color Enhancer, Sharpening, Tone Enhancer a Vignette.
Testovací fotografie
Úpravy jsem testoval na jednoduché interiérové fotografii pořízené v přirozeném světle pokročilým kompaktním fotoaparátem (Panasonic Lumix DMC-LX3) v režimu automatického vyvážení bílé. Fotografie byla pořízena při ISO 100 (nativní ISO fotoaparátu je ISO 80). Fotografovaná scéna se bez problémů vešla do dynamického rozsahu snímače a je mírně podexponovaná (viz histogramy).
Histogram z Adobe Photoshop Lightroom 5 Histogram z Perfect Photo Suite 8 Beta
Po načtení do aplikací vypadaly fotografie bez jakýchkoliv úprav následovně: Perfect Photo Suite 8:
Adobe Photoshop Lightroom verze procesu 2010:
Adobe Photoshop Lightroom verze procesu 2012:
Automatické úpravy
V Perfect Photo Suite 8 Beta došlo k ještě většímu zvýraznění zlatavé barvy mírným posunem teploty chromatičnosti směrem k teplejším odstínům, expozice byla ponechána beze změny a došlo ke zvýraznění černé, čímž se zvýšil kontrast.
V Lightroomu ve verzi procesu 2010 došlo k posunu teploty chromatičnosti směrem ke studeným odstínům, takže došlo k redukci barevné odchylky, ale příliš silně – bílý talíř získal modrý nádech. Byla o téměř 1 EV zvýšena expozice, ale byla o 50 bodů snížena svělost, takže výsledná fotografie zůstala podexponovaná.
Nejslibnější výsledky přináší automatická úprava v Lightroomu verze procesu 2012 (tzn. Lightroom 4 a Lightroom 5). Vyvážení teploty chromatičnosti je sice ještě pořád trochu více ke studeným odstínům než by mělo být, ale v porovnání s procesem 2010 je přesnější. Bylo provedeno zvýšení kontrastu jak zvýšením hodnoty u posuvníku Contrast, tak roztažením histogramu do krajů úpravou hodnot černé a bílé. Expozice byla opravena (k mírné přeexpozici) posunem jezdce Exposure o +2/3 EV.
Shrnutí
Technicky „správné“ výsledky poskytla automatická úprava v Lightroomu proces 2012, ale náladu fotografie nejlépe uchovala automatická úprava provedená v Perfect Photo Suite 8 Beta.
Limity úprav
K otestování možností aplikace jsem přistoupil k nastavení hlavních ovládacích prvků do jejich krajních hodnot.
Světlost fotografie
V Perfect Photo Suite 8 Beta a v Lightroomu proces 2012 slouží k ovládání celkové světlosti fotografie jeden jezdec (Brightness, resp. Exposure). V Ligtroomu proces 2010 je situace složitější. K ovládání jasu slouží kombinace dvou jezdců (Exposure a Brightness), přičemž hodnota Brightness je defaultně nastavena na +50.
Jezdcem Exposure v Lightroomu 5 se simuluje posun expozice. Pokud hodnotu příliš snížíme, dojde k podexpozici, a tím ke slití kresby ve stínech. Naopak pokud hodnotu příliš zvýšíme, způsobíme vypálení jasů.
Jezdcem Brightness neřídíme v Lightroomu verze procesu 2010 expozici, ale stlačujeme úroveň středních tónů buď ke stínům, nebo k jasům. Tzn. při použití tohoto jezdce nedochází ke slití stínů do černé ani k vypálení jasů.
V Lightroomu proces 2012 ovládáme expozici jezdcem Exposure. Jezdec umožňuje znatelně větší posuny než ve verzi procesu 2010, přičemž nedochází k tak výrazným barevným posunům.
Jezdcem Brightness v Perfect Photo Suite 8 Beta můžeme měnit expozici o cca +/- 1,5 EV, což je podstatně méně oproti +/- 4 až 5 EV, které umožňuje Lightroom.
Pro srovnání s možnostmi Perfect Photo Suite 8 Beta uvádím výstup z Lightroomu verze procesu 2012 při změně expozice o 1,5 EV, který přibližně odpovídá možnému rozsahu úprav v modulu ENHANCE. Lightroom verze procesu 2012 umožňuje úpravu až +/- 5 EV, verze procesu 2010 umožňuje úpravu +/- 4 EV.
Kontrast fotografie
K ovládání kontrastu slouží jezdce Contrast, Whites a Blacks v Perfect Photo Suite a Lightroom verze procesu 2012. V Lightroomu verze procesu 2010 je potřeba k simulaci jezdce Whites pracovat současně s jezdci Exposure a Brightness. Jezdcem Exposure se natlačí jasy k okraji histogramu a jezdcem Brightness se vrátí střední tóny ke středu histogramu.
Pro dosažení minimálního kontrastu v Lightroomu verze procesu 2010 snížíme výchozí hodnotu Blacks na 0 a hodnotu Contrast na -50. Pro dosažení maximálního kontrastu posuneme jezdec Contrast na hodnotu +100 a jezdci Exposure a Contrast stlačíme jasy k pravému okraji histogramu.
V Lightroomu verze procesu 2012 ovládáme minimální a i maximální kontrast všemi třemi jezdci, tzn. Contrast, Blacks a Whites.
V Perfect Photo Suite 8 Beta jsou oproti Lightroomu omezené možnosti ve snižování kontrastu, neboť jezdci Blacks a Whites neumožňují nastavení záporných hodnot.
Zřetelnost detailů
K ovládání kontrastu ve středních tónech slouží v Lightroomu jezdec Clarity (Zřetelnost). V Perfect Photo Suite 8 Beta se zřetelnost detailů ovládá jezdcem Detail.
V Lightroomu verze procesu 2010 dochází při extrémním nastavení jezdce Clarity ke vzniku artefaktů v obraze (halo efekt). Záporné hodnoty jezdce se dají použít např. při retuši portrétů pro zjemnění pleti.
Stejné ovládání zřetelnosti funguje v Lightroomu verze procesu 2012 s tím rozdílem, že i při nastavení extrémních hodnot nedochází ke vzniku halo efektu.
V Perfect Photo Suite 8 Beta nemůžeme oproti Lightroomu nastavit jezdec Detail do záporných hodnot. V extrémních hodnotách je efekt velmi silný, dochází ke vzniku artefaktů.
Dynamický kontrast (simulace výsledků zpracování HDR fotografie)
Dynamický kontrast fotografie zvýšíme jezdci Shadows a Highlights a také zvýšením zřetelnosti. V Lightroomu verze procesu 2010 slouží ke zvýšení dynamického rozsahu jezdci Fill Light a Recovery.
Při extrémních hodnotách jezdců v Perfect Photo Suite 8 Beta dojde k úplnému zničení fotografie.
V Lightroomu verze procesu 2010 dojde při použití extrémních hodnot také k artefaktům, i když zdaleka ne tak hrozným jako v Perfect Photo Suite 8 Beta.
Nejlepší výsledky dává Lightroom verze procesu 2012, kde i při použití extrémních hodnot nejsou ve fotografii artefakty.
Živost barev
K úpravě živosti barev slouží jezdec Vibrance. V Lightroomu není v nástroji rozdíl mezi verzemi procesu 2010 a 2012.
V Perfect Photo Suite 8 Beta dochází při potlačení živosti barev k mírnému barevnému posunu, při zvýšení živosti barev do extrémních hodnot je efekt znatelně silnější než v Adobe Lightroom, dochází však k přepalům v barevných kanálech. Nutno ovšem podotknout, že v Lightroomu je oproti Perfect Photo Suite 8 Beta navíc k dispozic jezdec Saturation, kterým můžeme saturaci barev měnit výrazněji jak směrem do záporných tak i kladných hodnot.
Je potřeba brát v potaz, že uvedené příklady jsou provedeny s extrémním nastavením parametrů, které se v praxi nevyužije. Praktické využití nástrojů je předmětem následující kapitoly.
Ukázky výstupů úprav
Na konci článku uvádím příklady vyvolání několika fotografií v Perfect Photo Suite 8 Beta a Adobe Photoshop Lightroom 5. Na všechny snímky jsou použity pouze základní globální úpravy barevnosti a tonality, bez aplikace složitějších obrazových efektů a lokálních úprav. Na stránkách projektu Week of Life je pak možno prohlédnout výsledné fotografie po složitějších úpravách.
Úprava fotografie s nízkým dynamickým rozsahem
První fotografie je ta použitá při testování extrémních nastavení v předešlé kapitole. Fotografie má malý dynamický rozsah a je mírně podexponovaná.
Úpravy provedené v Perfect Photo Effects 8 Beta zahrnují celkové zesvětlení (Brightness +23), potlačení jasů (Highlights +12), roztažení histogramu pro maximální využití dynamického rozsahu a tím zároveň zvýšení kontrastu (Whites +7, Blacks +9), zvýšení detailnů ve středních tónech (Detail +17), úprava teploty chromatičnosti výběrem neutrálně barevného bodu kapátkem (Temperature -31, Tint +7) a zvýšení živosti barev (Vibrance +7). Také bylo provedeno doostření s použitím předvolby „Screen Low“ (typ Progressive a hodnotou Amount 25).
V Lightroomu byla provedena pomocí kapátka úprava teploty chromatičnosti (Temp 4950, Tint +6), zvýšení expozice o 0,20 EV, vytažení kresby ze stínů (Shadows +72), roztažení histogramu na úplný rozsah dynamického rozsahu (Whites +36, Blacks -13), byla navýšena zřetelnost (Clarity +34) a živost barev (Vibrance +13). Doostření bylo ponecháno defaultní, tj. Amount 25, Radius 1,0, Detail 25, bez maskování.
Zajímavé je, že zatímco v Lightroomu bylo pro dosažení požadovaného vzhledu fotografii potřeba spíše celkově zesvětlit (Exposure, Whites) a vytáhnou kresbu ze stínů, tak v Perfect Photo Suite 8 Beta bylo naopak nutné provedené celkové zesvětlení (Brightness) utlumit potlačením vysokých jasů (Highlights) a kresbu ze stínů nebylo třeba vytahovat vůbec.
Úprava fotografie s vysokým dynamickým rozsahem
Druhá testovaná fotografie je fotografie scény s vyšším dynamickým rozsahem, než kolik byl schopen zaznamenat snímač mého fotoaparátu. Jedná se o průměrně exponovaný snímek ze série tří expozic, které mám připravené pro tvorbu HDR. Stíny jsou utopeny v černé a obloha je z části vypálená.
Na fotografii, která není ideálně nasnímána se potvrdilo to, co jsem pozoroval už u předchozí fotografie, kdy byl výstup z RAW konvertoru v Perfect Photo Suite 8 Beta světlejší než výstup z Lightroomu a bylo potřeba spíše stlačovat rozsah jasů. Základní konverze fotografie s vyšším dynamickým rozsahem způsobila, že v datech pro zpracování bylo už na začátku méně dat v jasových partiích snímků než v základním náhledu, který generuje Adobe Photoshop Lightroom (viz ukázka nad tímto odstavcem).
Pro úpravu bylo potřeba vytáhnout kresbu ze stínů (Shadows +70), zvýšit kontrast posunem černého bodu (Blacks +13), zvýšit detaily ve sředních tónech (Detail +4) a ztlumit jasy (Highlights +28). U ztlumení jasů neměly vyšší hodnoty požadovaný efekt, kresbu do vypálené oblohy jezdec nevrátí a pouze docházelo ke ztrátě kontrastu u budov.
Adobe Photoshop Lightroom odvedl díky nastavení jezdců pro úpravu dynamického rozsahu do téměř krajních poloh mnohem lepší práci. Došlo k úplnému obnovení kresby jak v jasech, tak ve stínech. Kresba ve světlech byla obnovena potlačením vysokých jasů (Highlights -100), kresba ve stínech vytažením jezdce Shadows na hodnotu +82. Jezdec Whites byl nastaven na hodnotu +13 a zřetelnost (Clarity) byla vytažena na hodnotu +38.
Pro srovnání ještě uvádím výsledek zpracování fotografie s použitím HDR techniky. Tvorbu HDR fotografie (32-bitový soubor) jsem provedl v Adobe Photoshop CC a stlačení dynamického rozsahu do výsledné fotografie v Adobe Photoshop Lightroom 5. Při odstranění duchů (pohyblivých předmětů) jsem použil jinou expozici, než průměrnou, takže poloha aut ve fotografii je odlišná od výše uvedené.
Závěr
Zatímco modul BROWSE přináší do aplikace novou funkčnost, v modulu ENHANCE nejsou funkce, které by v dřívějších verzích nebyly zastoupeny. Příjemné je přemístění funkcí pro základní úpravy do samostatného modulu, práce se standalone verzí aplikace je tak mnohem pohodlnější. Aplikace Perfect Photo Suite 8 Beta je vhodná pro drobné korekce víceméně správně exponovaných fotografií. S nápravou výraznějších expozičních chyb a s fotografiemi s vyšším dynamickým rozsahem si moc neporadí. Vzhledem k zaměření aplikace to ale zas tak moc nevadí. Balík aplikací Perfect Photo Suite má hlavně sloužit k ozvláštnění a vylepšení kvalitně nasnímaných fotografií a ne pro nápravu technicky nedokonalých snímků.
Pingback: Přehled článků | Jan Zeman Photography
Pingback: onOne Software Perfect Photo Suite 9 | Jan Zeman Photography